© Markéta Hamrlová | ochrana osobních údajů | cookies
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
POZOR: Na koučovacím výcviku AKOR® startujícím v květnu 2025 zbývají POSLEDNÍ 3 místa. Přihlaste se zde >
Tušíte, co všechno lze řešit s pomocí koučinku? Napadlo vás, co se skrývá za v současné době tímto velmi módním slovem? Víte, kam metodika koučů a kouček nesahá? Zde najdete odpověď.
Je mi líto, ale kdybych měla být naprosto přesná, nebudu umět na tuto otázku odpovědět. V současné době totiž jednotná definice koučinku neexistuje.
Každá koučovací škola si vytváří svou vlastní definici koučinku podle charakteru svého zaměření.
Z širšího úhlu pohledu můžeme koučink samostatně profilovat ve třech rovinách – jako:
Podstatná pro mou další úvahu je definice metodiky koučinku, jejíž těžiště tvoří nasměrování pozornosti člověka na:
Cílenou změnou zaměření myšlenek a činů člověka prostřednictvím koučinku dochází ke zlepšení v mnoha aspektech jeho života.
Metoda koučinku bývá nejčastěji definována jako kladení cílených otázek vedoucích k tomu, aby si své nejlepší řešení člověk nalezl sám. Koučové (koučky) koučovaným – neradí, nepodsouvají jim svůj názor na věc a ani je nikterak nehodnotí.
Vztah kouče (koučky) a koučovaného (koučované) je vztahem rovnocenným (založeným na smlouvě).
Koučové (koučky) nejsou v pozicích vševědoucích guru, kteří ví, jak poradit. Koučové (koučky) nezastávají ani role chytrých šéfů nebo těch, co umí „odblokovat“ problém prostřednictvím vnějšího zásahu či informací, které jsou pouze jim na základě jejich odborného vzdělání přístupny.
Koučové jsou odpovědni za:
Za výsledek (realizaci změn ve svém životě) je odpovědný vždy koučovaný (koučovaná).
Zjednodušeně řečeno se dá říct, že koučink cílí na budoucnost a nehledá kořeny problémů v minulosti.
Koučink vede člověka k plnému využití jeho schopností, možností a potenciálu.
Každý člověk je tím nejlepším odborníkem (odbornicí) na sebe sama.
Koučovací otázky nás nutí uvažovat jinak, než je naše obvyklé myšlenkové schéma, posouvají naše hranice, odstraňují bariéry a nežádoucí postoje. Koučovací proces mocně posiluje naše sebevědomí a tvůrčí schopnosti.
Kvalitně vedený koučink odstraňuje obětní princip, vede člověka k plnému přijetí odpovědnosti za svou situaci a ke zvýšení pocitu spokojenosti a vyrovnanosti.
Koučink pomáhá nastolit životní rovnováhu. Myšlenky převádí v činy a pomocí akčních kroků dosahuje reálné životní změny.
V rámci koučovacího rozhovoru se nepátrá po příčině toho, proč něco nejde.
Během koučinku se nevytváří a nehledá schéma, proč, kdy a jak vznikl blok, chyba, problém… co všechno je špatně, a co je ještě hůř. Pro koučink není podstatný problém, ale jeho konstruktivní řešení.
Prostřednictím koučinu lze řešit velmi široké spektrum zakázek (zlepšení výkonu, zvýšení pocitu spokojenosti, nalezení osobního talentu, zkvalitnění vztahů, vymanění se z bludného kruhu, prokrastinace, nastolení rovnováhy, posun schopností, eliminace strachu udělat změnu a mnoho dalšího).
Velmi jednoduše řečeno by se dalo říct, že hranice koučinku leží tam, kde začíná území psychiatrie. Koučink neumí léčit psychiatrická onemocnění a nenahrazuje žádnou léčbu, psychoterapii či odborné psychologické poradenství nebo psychodiagnostiku.
Kvalitně vedený koučink urychluje pozitivní změny v našem životě:
Koučink vede dále i ke zlepšení komunikačních schopností, k lepšímu využívání času a ke sladění života v souladu s životními prioritami.
Koučink odstraňuje bariéry člověka. Nejčastější bariéry, s nimiž se člověk potýká, jsou:
Koučink posiluje víru v pozitivní vývoj situce, zdravé a otevřené vnímání sebe i jiných lidí, zaměřuje pozornost člověka na aktivní vytváření budoucnosti, posiluje tvořivost, představivost a akceschopnost.
Podstata metodiky koučinku je vždy stejná (cílené zaměření otázek, kouč (koučka) neradí, podpora koučovaných, pozitivní postoj, orientace na budoucnost…), i když je aplikován v různých oblastech života.
Dělení koučinku na různé oblasti je tedy primárně marketingovým tahem koučů (kouček) a koučovacích škol. V současné době proto často slýcháme termíny jako:
Koučink lze praktikovat primárně v těchto formách:
ČTĚTE TAKÉ praktické tipy, jak se stát koučem/kou.
Pokud se chcete naučit koučovací techniky, zúčastněte se mého základního kurzu Kouč.
Chcete se naučit pomáhat ostatním měnit jejich životy? Zúčastněte se mého praktického startovacího kurzu Kouč rozvoje osobnosti, který vám pomůže se na vaši kariéru připravit.
Chcete získat to nejlepší a nejefektivnější ze současné NLP a koučovací metodiky? Zúčastněte se mého exkluzivního kurzu NLP kouč a naučte se metodiku, kterou v ČR skutečně ovládá jen málokdo.
Těším se na vás.
Volně inspirováno: http://www.coachfederation.cz/cz/proc-koucink/prinosy-koucinku-jako-metody.htm
UPOZORNĚNÍ: Obsah článků a použité koučovací techniky zde uvedené jsou určeny pro osobní a profesionální rozvoj a nemají za cíl nahrazovat odborné psychologické poradenství či psychiatrickou léčbu. V případě, že se setkáváte s vážnými psychologickými problémy nebo duševními poruchami, doporučujeme obrátit se na kvalifikovaného psychologa nebo psychiatra.
© Markéta Hamrlová | ochrana osobních údajů | cookies
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
Odesláním formuláře dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny kurzů po dobu maximálně 5 let.
Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.