POZOR: Na koučovacím výcviku AKOR® startujícím v květnu 2025 zbývají POSLEDNÍ 3 místa. Přihlaste se zde >

FacebookLinkedIn Instagram

Ovlivňování jako prodejní dovednost

Schopnost ovlivnit druhé je k obchodní sféře neocenitelná. Co k tomu nutně potřebujete?

Nejčastější otázka, kterou dostávám na svých školeních obchodních dovedností, je:

„Jak přesvědčit (ovlivnit) druhé, aby mi věnovali pozornost (mé službě, nabídce, produktu…)?“.

Co je při ovlivňování podstatné

Ovlivňování druhých v přímém obchodním styku je umění. Vychází z velké části z psychologických zákonitostí = automatismů nevědomé mysli. Těmto automatismům podléhá každý z nás, protože právě k tomuto je náš mozek nastaven. Pokud chceme těmto automatismům podléhat méně, je dobré znát je a především je začít v praxi vědomě identifikovat.

Ovlivňování druhých neznamená vyhrát diskuzi. Vyhraná diskuze se v přímém obchodním styku většinou vždy rovná ztrátě zákazníka (důvěry).

Úspěšné ovlivňování začíná od našeho vnitřního nastavení a uplatnění osobního charisma.

Jak úspěšně ovlivňovat druhé

Nikdy nepředjímejte

V praxi: Nevytvářejte si domněnky, co je pro klienta/klientku dobré, co potřebuje. Až teprve na základě zjištění – získaných z rozhovoru – vytvářejte konkrétní podobu nabídky adekvátní jeho potřebám a nastavení.

Vyvarujte se záporných otázek

V praxi: Nepoužívejte záporné otázky tehdy, když chcete navést klienta/klientku k pozitivní akci. (Zapovězený příklad: „Nechcete se podívat na náš nový model?“)

Dejte službě/produktu inspirativní, lákavý název a řekněte předem, co umí ve spojení s pozitivním ohodnocením

V praxi: Je dokázáno, že určitá slova a slovní spojení vyvolávají v našem nevědomí tendenci podlehnout ovlivňování. Jde o slova jako: NOVÝ, REVOLUČNÍ, NOVINKA, EXKLUZIVNÍ, ŽHAVÝ…

Stejně tak na naše nevědomí působí označení produktu, služby jako: NEJLEPŠÍ, NEJKVALITNĚJŠÍ. A to především v propojení s konkrétní skupinou, s níž se může klient/klientka identifikovat.Tyto výrazy v nás fakticky vzbuzují vzrušení a aktivují naše pudy. 

Příklad:Jako jediní na trhu nabízíme výlučně pro klienty naší banky exkluzivní produkt – účet XY s bezplatným výběrem ze všech bankomatů na světě. Tento produkt byl v roce 2014 ohodnocen živnostníky jako nejkvalitnější produkt na trhu.

Využijte kontrastu při předávání informací

V praxi: Chcete-li klienta přesvědčit o konkrétním produktu, podejte o něm ve srovnání s ostatními produkty podrobné informace. Produkty, které nechcete prodat, naopak zmiňujte jen okrajově.

Využijte poznatku, že lidé bojují ve společnosti především o své postavení

V praxi: I když si to nechceme přiznat, potřebujeme se cítit být oceňováni skupinou, společností. Chceme, aby nás společnost (naše sociální skupina) hodnotila jako výjimečné a úspěšné jedince.

Z tohoto automatismu těží např. obliba viditelných značek a log, které říkají všem okolo: „Podívejte, já na to mám. Jsem někdo. Mohu si dovolit tuto drahou věc a vy všichni to vidíte.“

Dopřejte tedy i vy svým klientům a klientkám pocit, že jsou výjimeční, dostávají výjimečnou službu, která je zvýhodňuje oproti zbytku světa.

Příklad:Naše kadeřnictví češe Miss ČR. Máme tu čest jako jediní v ČR nabízet produkt XY, skvěle hodnocený super modelkami a módními blogerkami v USA.

Další příklad:Jako jediní na světě pečeme chleba podle původní staročeské receptury z roku 1500 v peci z pálené hlíny. Ochutnejte mimořádnou chuť skutečného chleba. Zakládáme si na čistotě surovin a láskyplném přístupu. Pozor, jelikož jde o náročnou technologii, pečeme denně jen pár kusů.

Naučte se víc

Zajímá vás tématika ovlivňování v obchodním styku? Pořádám na toto téma velmi oblíbené:

Přeji vám hodně štěstí.

Zdroje:

Sdílejte na sociálních sítích

UPOZORNĚNÍ: Obsah článků a použité koučovací techniky zde uvedené jsou určeny pro osobní a profesionální rozvoj a nemají za cíl nahrazovat odborné psychologické poradenství či psychiatrickou léčbu. V případě, že se setkáváte s vážnými psychologickými problémy nebo duševními poruchami, doporučujeme obrátit se na kvalifikovaného psychologa nebo psychiatra.

Tipy a rady do e-mailu

Upozorníme vás na nové články

Odesláním souhlasíte se zasíláním obchodních sdělení. Zjistěte více >

© Markéta Hamrlová | ochrana osobních údajů | cookies

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby